Hackathon Liedossa toi yhteen lukiolaiset ja paikalliset toimijat – nuorilta tuoreita ideoita yrityshaasteisiin

Liedon lukion 29.4. järjestämä Hackathon-tapahtuma kokosi yhteen Liedon kaupungintalolle lähes 80 lukiolaista Liedon lukiosta ja Turun normaalikoulun lukiosta sekä paikallisia toimijoita.
Hackathon on innovaatiotapahtuma, jossa tiimit luovat erilaisia ratkaisuja annettuihin haasteisiin tai toimeksiantoihin. Liedon tapahtumassa haasteita opiskelijoille antoivat Turun Tienoo, Ilmaristen Matkailutila, Kortteli Gym ja Liedon innovaatiokampus Oy/Liedon kaupungin yrityspalvelut.
Luovia ratkaisuja aitoihin haasteisiin
Tapahtuman aluksi yrittäjät esittelivät oman haasteensa, jonka jälkeen opiskelijatiimit ideoivat ratkaisuja tiiviin työskentelypäivän ajan.
Liedon Innovaatiokampus antoi lukiolaisten ratkaistavaksi tehtävän, jossa kehitettiin Liedon yrityskarttaa ja sen tunnettuutta. Yrityskartta löytyy sekä Liedon Innovaatiokampuksen että Liedon kaupungin verkkosivuilta. Kartta kokoaa yhteen paikalliset palveluntarjoajat ja kannustaa lietolaisia hyödyntämään lähialueen yrityksiä. Lukiolaisten tehtävänä oli testata yritysten lisäämistä kartalle ja suunnitella somesisältöjä, jotka kannustavat yritysten lisäksi kuntalaisia osallistumaan yrityskartan kehittämiseen.
Päivän lopuksi tiimit esittelivät ratkaisunsa, ja haasteen antaneet tahot valitsivat parhaat tuotokset. Liedon Innovaatiokampuksen haasteen voiton vei Turun normaalikoulun lukion ryhmä, jonka työssä korostuivat selkeä viestintä, käytännönläheiset ideat ja toimivat somekampanjakonseptit, kuten arvonta ja ohjeistuksen näkyväksi tekeminen.
”Oli hienoa nähdä, miten innostuneesti ja rohkeasti lukiolaiset tarttuivat annettuun haasteeseen. Päivän aikana syntyi monia loistavia ideoita, joita hyödynnämme suoraan käytännössä. Nuorten osallistaminen on meille tärkeää – heillä on raikas näkemys ja aito halu palveluiden kehittämiseen”, sanoo yritysneuvoja Marja-Leena Hämäläinen Liedon kaupungin yrityspalveluista.
Kaikki haasteen antaneet tahot olivat erittäin tyytyväisiä lukiolaisten työskentelyyn ja tuotoksiin. Ryhmien näkemykset ja tuotetut sisällöt olivat laadukkaita ja helposti sovellettavissa käytäntöön.
Hackathon-päivä osoitti, miten arvokasta yhteistyö nuorten, oppilaitosten ja paikallisten toimijoiden kesken on. Lukiolaiset saavat kokemusta, vaikuttamisen mahdollisuuksia ja konkreettista ymmärrystä työelämästä, kun taas yritykset ja organisaatiot saavat aitoja ideoita kehittämisensä tueksi.
Muut artikkelit