Kasvatus- ja arvokeskustelua - rajoja ja sääntöjä

6.2.2014 klo 10.00 

Vauvalla on kaikki kesken:
vielä kirjahyllyn kirjatkin pitää lattialle laittaa
ja kuvalehtien sivut myllätä ja taittaa.

Äidillä on kaikki kesken:
tiskit, pyykit, paperityöt
ja paksut kirjat, repaleyöt.
- mut ei se haittaa.

Pysähdytään, ollaan tässä
hiljaa illan hämärässä.

Pian kuluu monta vuotta.
-ei siis hätiköidä suotta.

Haaveillaan vain hämärässä.
Elämä on juuri tässä.

Jokainen haluaa olla lapselleen paras äiti ja paras isä. Usein pohdimme, että riitänkö minä äitinä ja isänä? Tiedämme, että oma perhe on lapsen tärkein tukiverkosto. Kyllä me riitämme, kun teemme parhaamme. Johdonmukaiset säännöt ja rajat suojaavat lasta sekä antavat hänelle eväitä elämään. Vuosien vieriessä ymmärrämme, että huoltajina meidän on luovutettava vastuu vähitellen kokonaan lapselle itselleen. Uskottava, että hänen siipensä kantavat, vaikka välillä elämä satuttaisikin.

Kasvatuskumppanuudesta alettiin puhua 2000-luvun alussa. Sillä tarkoitetaan yhteistyö - ja vuorovaikutussuhdetta varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja huoltajien välillä. Kasvatuskumppanuutta tarvitaan myös koulupolulla. Myös opettaja kysyy usein itseltään, että riitänkö minä? Koulunkäynti on lapsen ja nuoren työtä. Kun koti tukee koulua ja koulu tukee kotia, niin kumppanuus on aitoa. Siksi myös koulussa on turvallisuutta tuovia sääntöjä ja rajoja.

Tämän vuoden alussa tuli perusopetuslakiin uusi termi: kasvatuskeskustelu. Epäasiallisesti tai häiritsevästi käyttäytyvä oppilas voidaan napata kasvatuskeskusteluun. Keskustelu kirjataan ja siitä ilmoitetaan myös huoltajille. Koulupäivän aikana voidaan uudistetun lain mukaan ottaa oppituntia häiritseviä esineitäkin talteen. Jälki-istunnossa opettaja saa myös antaa kasvua sekä kehitystä tukevia kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Kaiken tämän tavoitteena on huolehtia siitä, että jokaisella on koulussa hyvä olla: siellä voi ilmaista itseään, kasvaa ihmisenä, osallistua päätöksentekoon, vaikuttaa ja saada riittävästi tukea elämää varten. Oppilaskuntien ja nuorisovaltuuston kautta saamme lasten ja nuorten mielipiteet ja kehittämisehdotukset esiin - heitä kannattaa kuunnella korvat höröllä.

Järkevät rajat ja säännöt jäsentävät elämää - ne ovat rakkautta. Näin toteavat mm. 10 - 12 -vuotiaat oppilaat itse useissa tutkimuksissa. Eikö ole viisasti ilmaistu? Uusi opetussuunnitelmatyö alkaakin arvokeskustelulla. Toivon, että kouluissa ja hoitopaikoissa tätä keskustelua jatketaan eri foorumeilla. Yhdessä sovituilla selkeillä säännöillä ja toimintatavoilla saadaan aikaan myös riittävän hyvä lopputulos.

Laila Mäkelä

Sivistysjohtaja

Esko Poikela, kunnanjohtaja

Esko Poikela
Kunnanjohtaja

Laila Mäkelä, sivistysjohtaja

Laila Mäkelä
Toimialajohtaja,sivistyspalvelut

Johanna Mäkinen, terveysvalvonnan johtaja

Johanna Mäkinen
Toimialajohtaja, ympäristöterveyspalvelut

Oili Paavola
Toimialajohtaja, työllistäminen ja yhteispalvelu

Kirjoittajat pohtivat ajankohtaisia aiheita ja teemoja. Mielipiteet ovat bloggaajien omia ajatuksia, eivät kunnan virallisia kannanottoja.

Kommentointi 

Voit kommentoida osaa kirjoituksista.

Julkaisemme viestit, jotka noudattavat hyvää keskustelutapaa. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua, joten kommentit näkyvät viiveellä.

Kommentit julkaistaan tai jätetään julkaisematta sellaisenaan eli moderaattori ei muokkaa viestien sisältöjä.

Viimeisimmät merkinnät

18.3.2020 klo 17.05
2.9.2019 klo 8.51
19.6.2019 klo 10.00

Tagit

adventti ajattelutaidot ammattitaito arvokeskustelu asenne asiakastyytyväisyys demokratia dialogi
digitalisointi
ei ruikuteta Elämänkaariajattelu elämänkokemus energia Globaalit haasteet harrastukset Hector heinäkuu henkilökunta hetki huoli hymy hyvinvointi hyväksyntä
ilo irtipäästäminen itsenäisyys itsepalvelu itämeri johdonmukaisuus jokiranta joulu joulu
juhannus julkisoikeus järjestäjäverkko järvet kaavoitus kansalaisopisto kanssakäyminen kasvatuskeskustelu kesä kesäloma kesäteatteri kesätyö kevät hiljaisuus kilpailu kilpailukyky kirjastolaki kokonaiskuntoutus
kokonaisnäkemys korkeakoulujen pääsykokeet lukio opetussuunnitelma koulu koulukuntoisuus kunnan rooli kunnanjohtaja kunnantalo kunta kuntajohtaminen kuntalaisten talo kuntarakenne kuntatalous kuntien tehtävät kuntien velvoitteet kustannusten seuranta lama Lape lapset lapsuus Lean -ajattelu Lieto Lieto-viikko liikunta liikuntalaki luonnon äänet luonto lähiliikuntapaikka maailmantalous maakunta maatilapäivä mahdollisuus maksuttomuus minä toivon
mittarit muisto muutos myönteiset tunteet negatiivinen vinouma normien purku nuoret näkökulma Odotusmaailma olkivuosi onnellinen onnellisuus opetussuunnitelma opiskelu oppilaskunta oppiminen oppimisen ilo osallisuus otsikko palvelupiste peruskoulu perustarpeet piilokorruptio positiivinen kasvatus positiivinen voima
pääsiäinen rajat
rakenneuudistus rakentaminen rauhoittuminen
risuaita sanomalehtiviikko selviytyminen sisu sosiaali- ja terveyspalvelut sote sote uudistus sote-uudistus sote-uudistut sotiemme_veteraanit suhteellisuus Suomi 100 v. SUP syksy systeeminen ajattelu sähköiset oppimisympäristöt sähköiset palvelut sää säännöstely säännöt tasa-arvo tavallinen arki terveys tietosuoja todistus toimintaprosessi toisen asteen koulutus toivomuksia
tulevaisuuden kunta turvallisuus turvaverkot tyky uudistukset vaalit Vappu velkaantuminen vertailu vertaisliikuttaja visio vuosi 2018 Yhteiskuntasopimus yhteispalvelupiste yhteisyys yhteisöllisyys yhteisöllisyys
yksinäisyys yleiskaava yrittäminen ystävyys